Akademia to progam rozwojowy dedykowany uczniom szkół średnich i studentom. Chcemy zachęcić młodych ludzi do świadomego poszukiwania i rozwijania własnych talentów oraz wspólnego budowania projektów, które będą zmieniać świat w skali mikro i makro. Wspieramy ich w rozwijaniu czterech kluczowych kompetencji przyszłości: krytycznego myślenia, kreatywności, komunikacji oraz kooperacji. Młodzi uczestnicy Akademii, jak na przyszłych liderów przystało, przechodzą także trening regulowania emocji, budowania pewności siebie i motywacji wewnętrznej. Odpowiadają sobie także na parę istotnych pytań: kim jestem?, co jest dla mnie ważne?, dokąd chcę dojść?
Podczas ćwiczeń w Akademii sięgamy po gry edukacyjne, karty coachingowe i najnowsze odkrycia neuroedukacji – to zupełnie nowa dziedzina wiedzy, która bada, w jaki sposób najbardziej optymalnie wykorzystać potencjał mózgu do skutecznej i przyjemnej nauki. Z badań wiemy już, że tradycyjna werbalna forma przekazywania wiedzy jest jedną z najtrudniejszych do przyswojenia. Dlatego stawiamy na naukę przez doświadczenie i samodzielne poszukiwania przyszłych liderek i liderów. Ahoj przygodo
DLA MŁODYCH LIDEREK I LIDERÓW
Trzymiesięczny program rozwojowy podzieliliśmy na cztery bloki tematyczne. Dwugodzinne zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Po ich zakończeniu uczestnicy dostają zadania do wykonania samodzielnie lub w grupie.
Do czego zostałeś stworzony? Co robisz z łatwością i przyjemnością? W jaki sposób możesz podzielić się tym z innymi?
Odporność psychiczna to ważna kompetencja lidera.
Nauczysz się rozpoznawać emocje i nimi zarządzać.
Nikt nie rodzi się pewny siebie. Poczucie własnej wartości budujemy każdego dnia. Pokażemy Ci, jak to zrobić skutecznie.
Jak, krok po kroku, od projektu, przez strategię do realizacji coś zmienić, poprawić świat? Jak zrobić to wspólnie, po partnersku?
„Omiń pułapki cyberświata i bezpiecznie korzystaj z sieci” to projekt realizowany wspólnie z Fundacją Zdrowia Publicznego Collegium Medicum UJ, w którym wzięło udział 120 uczniów trzech krakowskich szkół podstawowych i 120 licealistów. W trakcie tych właśnie spotkań wyłoniła się grupa liderów, z którymi w drugim etapie projektu pracowaliśmy nad stworzeniem banku pomysłów na przeciwdziałanie uzależnieniom młodzieży od internetu, ale także nad rozwijaniem ich przywódczych kompetencji.
Założyliśmy, że to oni najlepiej znają potrzeby rówieśników, wiedzą, jak do nich dotrzeć ze skutecznym przekazem i jako odpowiednio przygotowani liderzy mogą inicjować w swoich środowiskach korzystne zmiany.
Do pracy z liderami zmiany wykorzystaliśmy metodą Design Thinking – to oparte na współpracy, skoncentrowane na potrzebach człowieka podejście do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Uczniowie przeszli całą drogę – od diagnozy potrzeb, przez stworzenie prototypowych rozwiązań po ich testowanie. Każda z dwóch grup miała przygotować krótki film, plakat i ulotkę informacyjną na temat zagrożeni związanych z nadużywaniem internetu i sposobów wyjścia z cyberpułapki. Uczniowie zamienili się z scenarzystów, aktorów i montażystów filmowych. Ci, którzy mieli talenty manualne, tworzyli ulotki i plakaty. Podział zadań w grupie odbył się zgodnie z turkusową zasadą, że każdy robi to co lubi i w czym jest dobry.
Kiedy rodzice angażowali się w inspirujące dyskusje biznesowe, najmłodsi uczestnicy 16. Ogólnopolskiego Zjazdu Firm Rodzinnych w Krakowie stali się wnikliwymi kronikarzami tego wydarzenia. Podczas warsztatów dziennikarskich zorganizowanych przez firmę CEWE Fotojoker i Fundację Turkusowa Droga uwieczniali najciekawsze momenty. Wszędzie było ich pełno - działali we wnętrzach Starej Zajezdni i w plenerach krakowskiego Kazimierza. Robili portrety i bawili się perspektywą. To oni zdecydowali o ostatecznym kształcie specjalnego 8-stronicowego dodatku do magazynu Relacje wydawanego przez Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych
Konferencja prasowa podczas U-Rodzinowego Zjazdu również była inna niż wszystkie. Młodzi liderzy, pod merytoryczną opieką dziennikarki Anny Górskiej, przygotowali parę trudnych pytań dla Zarządu Inicjatywy Firm Rodzinnych. Najbardziej interesowały ich innowacje i wynalazki. – Rynek zmienia się bardzo szybko i firma musi się dynamicznie do niego dopasować – wyjaśniała Natalia Olszewska- Rokicka. – Innowacyjność jednak to nie tylko nowy produkt, który podbije serca klientów, ale na przykład zmiana kultury organizacyjnej w firmie, zmiana sposobu myślenia pracowników.
– A co konkretnie Pan zmienił w ostatnim roku w swojej firmie – dopytywała wiceprezesa Tomasza Budziaka Oliwia Iskra. – To było wdrożenie narzędzi pracy grupowej oraz usprawnienie i podniesienie standardów komunikacji wewnątrz firmy – odpowiedział wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Karola Odrzywołka zaintrygowała z kolei nazwa Eurokreator. – Skąd się wzięła? – dopytywał właściciela. – To dlatego, że coś kreujemy. Wymyślamy środowisko przyszłości dla edukacji – wyjaśniał Rafał Kunaszyk.
Padły także pytania o cechy dobrego właściciela firmy. – Przede wszystkim powinien mieć odwagę do realizowania marzeń i zaangażowanie – stwierdziła Anna Stańdo-Iwanowska. I opowiedziała, jak 27 lat temu z bratem zakładała aptekę, nie mając żadnego kapitału. To historia jak z “Ziemi obiecanej” – ja nie mam nic, ty nie masz nic, czyli razem mamy w sam raz. Brak pieniędzy nie jest problemem – zapewniała. Dziś jej firma liczy 18 aptek.
Prezes Ewa Sobkiewicz – zaczynała od niewielkiej firmy krawieckiej. Teraz jest właścicielką dużej medycznego przedsiębiorstwa, którego prowadzenie już przekazała córkom. – Ja angażuję się w działalność społeczną i najbardziej cieszy mnie, kiedy słyszę od wnuka: “babciu, twój rosół to zupa nad zupami!”
Członkowie zarządu IFR wielokrotnie podkreślali, jak wążne są dla nich dzieci, dużo mówili o konieczności współpracy międzypokoleniowej, a także społecznej misji firm rodzinnych. – Nowe technologie są istotne, ale najważniejsze, żeby działalność naszych firm przynosiła społeczną korzyść. Kiedy zadowoleni są nasi klienci, nasze rodziny i rodziny naszych pracowników, wtedy mamy pewność, że jesteśmy we właściwym miejscu – podsumował wiceprezes Tomasz Budziak.